1 May, 2017

 
  • Rojin Tamar, blivande ämneslärare på gymnasiet, vill nå eleverna och hjälpa.
  • Filip Rutqvist.
  • Elin Hurme.
  • Kristoffer Arvidsson.
  • 96690_medborgarskolan
  • menskoppen
  • Varför vill du bli lärare?

    Publicerad 28 mars, 2017

    Låg lön, jobbiga ungar och allmän stress? Eller ett yrke som ger väldigt mycket tillbaka och arbetslivet ett mål och en mening?

    Den 6 april är det dags igen för arbetsmarknadsmässan Pedagogernas dag på campus. Vertex laddar upp genom att gå ut på campus och fråga några lärarstudenter:

    VARFÖR VILL DU BLI LÄRARE?

    Rojin Tamar.

    Rojin Tamar, ämneslärare
    gymnasiet, engelska och religion:

    – För att barn i gymnasieåldern är mest vilsna och behöver en bra förebild. Hög lön och sånt spelar ingen roll, jag vill nå eleverna och hjälpa. Det är givande.

    Filip Rutqvist.

    Filip Rutqvist, grundskollärare
    mellanstadiet 4-6:
    – Det verkar som ett roligt yrke. Jag fick chansen att testa på det innan, efter studenten. Jag gillar relationen med ungdomarna och variationen från dag till dag.

    Elin Hurme.

    Elin Hurme, ämneslärare
    textil och bild åk 7-9:
    – Jamen det är roligt att jobba med barn, och att lära ut det jag kan. Jag vill ändra synen på vikten av slöjd, det är viktigt att få utlopp för sin kreativitet.

    Kristoffer Arvidsson.

    Kristoffer Arvidsson,
    mellanstadielärare 4-6:
    – Utbildning är intressant och det är jätteviktigt att man får en bra grund. Det är tydligt att de som fått det i mellanstadiet klarar sig lättare sedan i högstadiet.

    Läs mer om lärarstudenter och framtiden
    i bilagan Pedagog i Vertex nr 3–2017.

     Text och foto:
    Vendela Wikström

     

    Genom att kommentera godkänner du Vertex kommentarsregler.

    Vertex kommentarsregler

    Vertex.nu välkomnar läsarna att säga sin mening. Dina åsikter, reaktioner och kunskaper är viktiga för oss och berikar det redaktionella materialet – i din kommentar får du gärna kritisera, argumentera emot och tillföra ny kunskap i ämnet.
    Vi vill att artikelkommentarer ska hålla en hög kvalitet och vill därför att du som skriver tänker på följande:

    – Håll en vänlig och respektfull ton och visa respekt för personer vi skriver om och andra som kommenterar artiklarna.
    – Håll dig till ämnet.
    – Att skriva under med eget namn ger inlägget större tyngd än om du använder pseudonym.
    – Använd ett civiliserat språkbruk.
    – Skriv kort, max 500 tecken för kommentarer.
    – Skriv på svenska eller engelska.

    Kommentarerna får inte innehålla:
    – Förtal, personliga angrepp eller förolämpningar.
    – Hets mot folkgrupp, sexistiska yttranden eller andra trakasserier.
    – Olovliga våldsskildringar eller pornografi.
    – Uppmaningar till brott eller utgöra annan brottslig verksamhet.
    – Olovligt bruk av upphovsrättsligt skyddat material.
    – Svordomar eller obscena ord.
    – Kommersiella budskap eller reklam.

    Kommentarsfunktionen övervakas i enlighet med Lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor. Det innebär att redaktionen läser och vid behov tar bort inlägg som bryter mot reglerna. Observera också den som skriver en kommentar som strider mot lag kan komma att hållas personligen ansvarig.

    Din kommentar kan publiceras på annat sätt än via funktonen för artikelkommentarer, t.ex. i papperstidningen Vertex eller i samband med annan artikel på vertex.nu.

     
  • Mest läst senaste månaden

  • Frilansarfejsen

  • Vädret på campus

  • Tipsa redaktionen!

  • Senaste kommentarer

  • RSS PÅ GÅNG – STUDENTUMEÅ.SE

    • Ett fel har uppstått, vilket troligen innebär att flödet är nere. Försök på nytt senare.
  • PDF-tidningsarkiv

  • Klotterplanket

  • Tinahs seriestrippar

  • Länkar när du söker svar

  • RSS RSS från vk.se