– Vi vill få studenter att gå utanför sin comfort zone och inte bara stirra sig blinda på det man förväntas jobba inom, säger projektledare Emil Manninen om temat för nästa upplaga av Uniaden: ”No limits”.

Med detta tema vill Uniaden uppmuntra studenter och företag att inte låsa sig vid den på förhand givna vägen.
– Ta mig som exempel. Jag är ekonomistudent, men det är inte alls självklart att jag kommer jobba med ekonomi i framtiden. Man får fråga sig vart man kan komma både inom och utanför sin studieinriktning, säger Emil Manninen.

Uniaden kommer också att följa det givna temat och gör därför något som de inte gjort tidigare.
– I år har vi en insamling för Barncancerfonden där målet är att samla in 100 000 kronor. Vi ska börja pusha för detta snart och vi har pratat om att bland annat anordna olika evenemang där intäkterna går till Barncancerfonden.

Arbetsmarknadsdagen Uniaden är ett stort projekt där många studenter är med och bidrar. Utöver projektgruppen på 14 personer finns 41 koordinatorer och totalt nästan 200 volontärer som bland annat fungerar som företagsvärdar, entrévärdar, fotografer, chaufförer med mera.
–  Företagsvärd är vanligast. Varje företag har en person som kontaktar dem, välkomnar dem, går igenom anmälan, svarar på frågor, bygger montern och så vidare. Det brukar vara populärt då det ger chansen att skapa nära kontakt med ett företag.

Uniaden går av stapeln den 26 januari i Universumhuset. Mer information kring evenemang, föreläsningar och workshops som arrangeras i anslutning till mässan kommer på uniaden.com. Vem som blir gästföreläsare avslöjas två veckor innan Uniaden. Tidigare år har namn som Alex Schulman, Özz Nûjen och artisten Petter gästat arbetsmarknadsdagen.

Text och foto:
Anders Samuelsson

Läs mer om Uniaden och livet efter studierna i bilagan Arbetsliv i Vertex nr 1-2016, som utkommer den 25 januari.