Förbered dig, vässa ditt CV och ta för dig. Det är några av de tips som delar av Uniadens projektgrupp ger inför arbetsmarknadsdagen Uniaden i morgon.

Att planlöst vandra omkring i Universumhuset under Uniaden kan ha sina fördelar. Företagen är generösa med gratisprylar, samtidigt som sötsuget kan lindras med hjälp av godisutbudet i många av montrarna. Men Uniaden, som i år hålls den 26 januari kl. 10.00–16.00, är främst en arbetsmarknadsdag med syfte att skapa kontakter mellan studenterna och det arbetsliv som de förr eller senare ska bli en del av.

Vertex bad några studenter i Uniadens projektgrupp dela med sig av sina bästa tips för att få ut mesta möjliga av arbetsmarknadsdagen. Och nej, det är knappast någon bra idé att vandra fram till första bästa företag och fråga vad de håller på med och om man kan få jobb.

Maria Brandt, sponsor- och samarbetsansvarig, säger att du bör kolla upp vilka företag som vill besöka redan innan du går till Uniaden. Kika i mässkatalogen för att förbereda dig och se vilka företag du vill ta kontakt med. Hon menar även att det kan vara värt att tänka lite utanför ramarna under dagen.
– Våga ta kontakt med företag som du annars inte hade pratat med. Vem vet, de kanske söker just dig.

Vice projektledare Frida Unelid betonar också vikten av förberedelser inför mässan och att läsa den information som finns om företagen för att se om du kan hitta sommarjobb, praktik, eller jobb hos någon. Det är även klokt att förbereda ditt CV och personliga brev för de företag du vill träffa och om just ditt favoritföretag erbjuder kontaktsamtal – boka in ett och nyttja Uniaden till max.
– Se mässan som ett tillfälle att få inspiration, nätverka och knyta kontakter för framtiden, säger hon.

Fredrik Mosebach, företagsansvarig, säger att det kan vara bra att försöka sticka ut från mängden på något sätt – och följa upp varje besök.
– Anteckna vad som har sagts efter varje företag.

Sofie Hådén, eventansvarig, säger att du bör ta för dig på mässan när företagen vill prata med dig, och våga ta chansen att visa vem du är. När du pratar med ett företag så ställ frågor och visa ditt intresse och varför just du är unik. Och ta chansen att låta dig inspireras.
– Gå på föreläsningar och lyssna på företag och andra inspirerande personer som berättar sina historier. Varför inte ta chansen att gå fram till ett för dig okänt företag på mässan?

Anders Samuelsson