Spontanshow, kostymkonst och bollkoll sida vid sida. Vertex laddar upp inför brännbollshelgen genom att ta ett snack med några som vet hur slipstenen ska dras.

– Vi kanske inte direkt gick in för att vinna brännbollsturneringen, men vi ställde upp två år och vann Best in show båda åren så vi blev hundraprocentiga till slut.
Det säger Oskar Eriksson Valta, vars NileCity 105,6 tar ett oväntat break i år. Som det enda lag som vunnit Brännbollscupens sidotävling Best in show två år i rad – 2012 och 2013 – drar sig laget Nilecity 105,6 tillbaka med flaggan i topp. I år stundar en plats i publiken, vilket känns välkommet, tycker Erik Ronnedahl och Oskar Eriksson Valta, som båda är inne i slutskedet av sina studier vid civilingenjörsprogrammet i energiteknik.
– Delvis kommer man sakna att vara med, säger Erik, men det är samtidigt tidskrävande och vi har examensarbete fram till yran. Så det ska bli kul att kunna luta sig tillbaka och uppskatta yran på ett sätt man inte riktigt hunnit när man varit med själv.

De två vinnande åren har fungerat som en hyllning till teveserien Nilecity 105,6. Vid sidan av att klä ut sig till karaktärer hämtade från den kultförklarade serien spelade de upp sketcher vid sidan av spelplanen.
– Jag hade världens bästa jobb som Glenn Killing, säger Oskar. Vi hade ett dieselaggregat som drev ett ljudsystem där vi spelade upp sketcher. Bland annat hade vi Veiron i ottan som ringde och störde någon.
Det har dock inte bara varit show för Nilecity; i laget ryms en del kunnande också. Förra året vann man sin grupp, men åkte ut i första utslagsmatchen.
– Vi tränade väl lite grann, säger Erik, men vi hade många bollmänniskor i laget som kunde slå och fånga bra.

Erik säger att laget uppskattades av dem som sett teveserien och att det under tävlingen kom fram personer som ville ta bilder med de utklädda lagmedlemmarna.
– Man var kändis för en dag, typ, säger Oskar.
Men de har aldrig gått in i turneringen med målsättningen att vinna Best in show, enligt Erik. De har gjort det enbart för att de gillar serien.
– Många gör det bra, men ingen hade ett lika klockrent koncept som vi, menar Erik. Att klä ut sig till pirater är visserligen bra, men det är inte lika tydligt som det vi gjorde.

Vissa av kostymerna tog sin tid att få ihop, men de har aldrig behövt offra skolan för att hinna klart. Flera av kostymerna var rätt okomplicerade, medan andra var knepigare och krävde både sykunskaper och en del tur.
– Vi fick sy kilten till Greger, säger Oskar, och vi hittade Mick Tålbot-dräkten på blocket. Det var någon i Luleå som sålde den komplett för 200 spänn.
I år fokuserar laget på att slappna av och ha roligt under brännbollsyran. Iklädda sina ”Jag vann Best in Show”-tröjor kommer de dricka sin öl och erbjuda grillmöjligheter för vänner och bekanta.
– Vi har en grillvagn som vi kommer att ta med, säger Erik, och vi är välkomnande av oss så står man ut med den musik vi spelar kan man få grilla.
Erik och Oskar säger att det skulle vara roligt om något av årets deltagare kom med ett lika klockrent koncept som dem.
– Det ska bli kul att se vad lagen hittar på, säger Oskar. Ser vi ett lag med ett schysst koncept kommer vi stötta dem.

I år finns tio kategorier i Best in show-delen. Utöver huvudpriset kommer bland annat pris delas ut till det färggladaste laget, det mest skräckinjagande laget och bäst klädda filmtema. Detta är en förändring jämfört med tidigare år och något som Oskar tror kommer att urvattna hela idén.
– För att det ska funka behövs det många fler lag än tidigare, menar Erik. Vi har varit ett tjugotal lag i Best in show och det räcker inte om man ska hitta vinnare i alla de här kategorierna.
Vilket är det bästa och sämsta minnet genom åren?
– Bästa minnet är när vi förra året kom in på finalplanen och fick en stående ovation från publiken, säger Oskar. För det är vad allt handlar om, att göra folk glada. Sämsta minnet är väl att det var en del mindre skitsaker med domare och planer förra året. Men det var första året med den nya organisationen och barnsjukdomarna är nog färre i år.
Vilket tips har ni till dem som vill vinna Best in show?
– Ska man prata i rent organisatoriska termer så är det att ha koll på målgruppen, menar Oskar, vilken har förändrats något sedan det blev en festival. Sedan är det igenkänning, igenkänning och igenkänning som gäller.
– Och se till att man tycker om det man gör, fyller Erik i. Det blir så mycket bättre då.

Anders Samuelsson

LÄS OCKSÅ: ”Vi siktar på 10 000 pers”