Ett rum för lokala småföretag, entreprenörstävling – och Petter som gästföreläsare! Det är några av nyheterna på årets upplaga av  Uniaden.

Josefin Mörk är projektledare för  Uniaden i år.
Josefin Mörk är projektledare för Uniaden i år.

Den 29 januari är det dags för Uniaden, den årliga arbetsmarknadsdagen, i Universum. Uniadens projektledare Josefin Mörk tillträdde som projektledare i april 2012.
– I början, innan resten av projektgruppen tillsatts, jobbade jag mycket själv. Idag är ungefär 200 personer på något sätt är engagerade i Uniaden.

ÅRETS TEMA ÄR ”Personal branding”, vilket syftar till att få besökarna att reflektera över sina styrkor.
– Alla är bra på något, och det gäller att upptäcka vad det är. Man bör fråga sig ”vad vill jag?” och ”vad är jag bra på?” och sedan satsa på det. Är man till exempel väldigt social så är det något som är värt att trycka lite extra på.
Årets gästföreläsare, hip-hop-artisten Petter, kommer att utgå från detta tema i sin föreläsning. Och på frågan varför valet föll på just Petter säger Josefin Mörk att han på många sätt är ett klockrent val.
– Som artist kan det vara svårt att hålla fast vid den man är. Han är en person som gör sin egen grej och har inte formats av artisteriet.

PETTER SLOG IGENOM 1998 med låten ”Vinden har vänt”. Därefter har han släppt åtta skivor och två samlingsalbum, deltagit i tv-programmen Så mycket bättre och The voice och blivit en frontfigur för svensk hip-hop. Vid sidan av sitt artisteri är Petter en flitig föreläsare.
Det var flera händelser som ledde Petter fram till artistyrket. Skolan hade gått åt skogen men Petter lyckades tackla sina motgångar och hitta sitt område inom musiken och skapandet. I sin föreläsning ”Så blev jag artist” berättar Petter om ordblindheten, sin akademiska familj och hur Komvux blev hans sista utväg.
I skolböckerna upptäckte han en ny värld av ord och språk som med tiden tog sig in i hans svenska raptexter. Han berättar också om hur en subkultur som hip-hopen gav honom självförtroendet tillbaka och något att identifiera sig med. I föreläsningen i Aula Nordica kl. 12–13 den 29 januari kommer han även att knyta an till Uniadens tema ”Personal branding”.

JOSEFIN MÖRK SÄGER att årets mässa kommer bli den största hittills, såväl utbuds- som utrymmesmässigt. Förra året slogs det dåvarande rekordet då 105 utställare medverkade.
– Det kommer bli cirka 110 utställare, inklusive Umeårummet. Tidigare år har besökare och utställare upplevt att det varit för trångt, men i år kommer vi för första gången att kunna använda Akademibokhandelns gamla lokaler.

UMEÅRUMMET ÄR EN nyhet för året. Josefin funderade över hur lokala småföretagare skulle kunna synas mer. När hon fick veta att det i Luleå fanns en lokal avdelning vid Uniaden väcktes idén om en motsvarighet även i Umeå. Resultatet blev ett utrymme i form av Rotundan (Coronas dansgolv), där Uminova, Enheten för näringsliv och samhälle, Företagarna Västerbotten och Umeå Näringslivsservice ordnat så att cirka 15 småföretag får chansen att visa upp sig.
– Dit kan man gå för att få tips och råd, men även kolla om det finns möjlighet att göra sitt examensarbete vid något företag.

I UMEÅRUMMET KOMMER det så kallade Uniadennästet att finnas. Det är en lokal variant av teveprogrammet Draknästet och innebär att entreprenörer under 2–5 minuter får presentera en affärsidé inför en professionell jury bestående av bland annat representanter från Uminova.
– Det är en tävling där den bästa affärsidéen kommer vinna priser, personlig rådgivning och en plats på banketten den 29 januari.
Drömscenariot den 29 januari?
– Att allt flyter på och att så många som möjligt tar chansen att besöka mässan. Att de tar vara på de möjligheter som finns, som att till exempel få sitt CV granskat, knyta kontakter med så många företagare som möjligt och att få en inblick i arbetslivet.

ANDERS SAMUELSSON