De nyblivna dietisterna Natalie Ailert Andersson och Linn Persson som vill slå ett slag för mellanmålets betydelse. Här bjuder de på några tips och recept.

De flesta som suttit i en föreläsningssal kan känna igen bilden av tomma kaffekoppar, godispapper och resterna av en halvt uppäten ostfralla. Som student kan energinivåerna eka tomma och jakten på den snabba fixen ligger aldrig längre bort än närmsta fik. Men hjälper detta egentligen?

De nyligen examinerade dietiststudenterna Natalie Ailert Andersson och Linn Persson slog sin sista termin ett slag för mellanmålet och drog igång projektet Mellanmålsutmaningen. De har även fått ett stipendium på 6 000 kronor för från Stiftelsen Studenthälsan.
– Mellanmålsutmaningen var en kampanj för att förbättra studenters uppfattning om mellanmål och informera om vad man kan äta, säger Linn. Vi tyckte att det fanns ett behov så vi började med att vara med på Välkomstmässan.
Varför behöver man äta mellanmål?
– Äter man ett bra mellanmål på förmiddagen stabiliseras blodsockerkurvan och det blir lättare att orka hålla fokus fram till lunch, förklarar Linn. Det är lite som att handla hungrig, då är det svårt att tänka på att handla nyttigt istället för gott. På samma sätt är det lättare att orka äta hälsosamt till lunch och middag om man inte är jättehungrig.

Lisa säger att vad som definierar ett bra mellanmål till viss del beror på vad man som individ behöver och vilken aktivitetsnivå man har. Men frukt och grönsaker är alltid bra.
– Fibrer och protein är också bra, fortsätter Natalie. Och se till att få i dig långsamma kolhydrater som räcker länge. Socker ger en snabb energikick men den går över snabbt. Mellanmål är en enkel sak att lägga till i sin kost.

Text och foto:
Anders Samuelsson

Läs mer i Vertex nr 1-2015, som utkommer den 26 januari.