Ta en tupplur, gör egna kunskapstester och ät en avokado. Det är några av de tips som minnesforskaren Lars Nyberg ger till studenter som vill effektivisera och förbättra inlärningen.

Under marken på bottenvåningen i Norrlands universitetssjukhus håller de till, minnesforskarna vid Center för Funktionell Hjärnavbildning (UFBI). Framför laboratoriets dataskärmar sitter två forskare med blicken djupt koncentrerad på bilder av hjärnan hos personen som ligger i den kraftfulla magnetkamerans tunnel.
– Vi ger personerna uppgifter som till exempel att komma ihåg olika ansikten och namn. Under tiden tittar vi på hjärnan och ser vilka delar som är aktiva, säger Lars Nyberg, professor i psykologi och neurovetenskap vid Umeå universitet.

Lars Nyberg.
Lars Nyberg.

De olika forskningsprojekten har resulterat i flera intressanta upptäckter. Studier av både frivilliga och personer med diagnosticerade sjukdomar har bland annat gett kunskap om hur vi kan träna vårt minne och bevara minnets kapacitet livet ut.

Att ha ett bra minne underlättar utbildningen avsevärt för studenter. Tungläst text från tjocka kursböcker ska överföras till de egna kunskapsbankerna. De stora kraftproven är ofta ångestfyllda, och något man inte vill utsätta sig för i onödan, men regelbundna kunskapstester kan vara väldigt bra att använda i självstudierna för att memorera informationen.
– Test borde ses som en inlärningsstrategi. Genom att testa stimulerar man olika delar i hjärnan och kan prestera bättre nästa gång, säger Lars Nyberg.

Ett annat sätt att effektivisera inlärningsprocessen är att sova. Att ta en tupplur och lata sig ett slag efter någon timmes intensiva studier innebär flera fördelar. Uttrycket ”låta informationen sjunka in” innehåller mer tyngd än vi tror.
– När vi sover stimuleras flera tillväxtfaktorer i hjärnan. Om vi sover för lite eller har störd sömn så kan minnet bli sämre på sikt. Samma sak gäller stress. Där har studier visat att långtidsminnet kan få en nedsatt funktion. Men sådana problem kan gå till sig senare, säger Lars Nyberg.

Att råplugga kvällen innan tentan är därför inget bra alternativ. Det medför både stress och sömnbrist. Om du däremot har studerat bra fram till och med tentan och vill färska upp minnet med en del repetition dagen innan kan det vara positivt för resultatet.
– Det blir lite som i en sport att man formtoppar. Man gör allt så aktuellt som man bara kan och lyckas kanske få några extra procent rätt.

Det är inte bara läsning, korsord och strategispel som schack som har positiva effekter på minnet. Att äta avokado, spela lite fotboll, dansa eller ta ett varv på löparbanan kan också ha betydelse, förklarar Lars Nyberg.
– Motion stimulerar också hjärnfunktioner och forskning tyder på att blodcirkulationen påverkar hur nervceller förgrenar sig.

Läs längre artikel i Vertex nr 7-2016.

Vendela Wikström