– Vi har ett fan i Ryssland som kommer till spelningarna. Jag vet faktiskt inte om han förstår texterna. Det säger Frida Johansson, som spelar orgel och fiol i skiv- och turnéaktuella bandet Väärt.

Månadens campusprofil är psykologstudenten Frida Johansson, aktuell i bandet Väärt som den 26 mars släpper skivan Det kommer ett skalv (läs recension här). Vertex ville höra hur arbetet med skivan gått och vilken känslan är inför den kommande turnén, som bland annat innefattar releasefest på Scharinska och en spelning på Umeå Open.  Frida Johansson har ett år kvar på psykologprogrammet och har precis gått på föräldraledighet. Hon säger att arbetet med skivan gått något lättare än de tidigare.

– PÅ FÖRSTA SKIVAN kändes det mesta självklart. På den andra var det mycket diskussioner om vilken väg vi skulle gå och hur det skulle låta. På den här skivan kändes det som att vi hade en gemensam bild om vart vi ville gå. Dessutom har vi två nya medlemmar i Jens Andersson och Simon Österhof som bidrog med mer fokus än vi varit vana vid.

FRIDA ÄR OCKSÅ MED i banden Kraja, Ára och Hunungsvägen. Hon säger att det faktum att Umeå inte är en särskilt stor stad, men med många scener, bidrar till en gemenskap musiker emellan.
– Det känns som att man hjälper varandra här på ett annat sätt än till exempel i Stockholm, där jag bodde ett tag.

TILL INTERVJUN FÖLJER även Pär Isling Pooromaa, låtskrivare i bandet och till vardags doktorand på pedagogiska institutionen. Han säger att skivan har en tyngre ljudbild än de tidigare, vilket till viss del kan tillskrivas ett lite annorlunda perspektiv, trots att det fortfarande kretsar kring hembygden uppe i Gällivare.
– Skivan har en mer samhällskritisk ton än tidigare. Titeln är en metafor för att när stora värden står på spel kommer allt till en viss punkt när människor börjar engagera och resa sig. Jag var hemma i somras och gick ut en sommarnatt och allt var så vackert. Då började jag tänka ”undrar om mina barn kommer att få uppleva detta eller om det är för sent då?” Man plockar ut resurser i och med gruvnäringen, men det finns väldigt lite fokus på människorna. Ett exempel på detta är att när man åker tåg från Boden till Malmfälten så stannar personvagnarna för att släppa förbi lastvagnarna. Resurser går före människor, säger Pär Isling Pooromaa.
– Det hade varit svårt att göra den här skivan, med de texterna, mjuk – och samtidigt var vi alla sugna på att låta mer som när vi spelar live, fyller Frida Johansson i.

ANDERS SAMUELSSON