Känns föreläsningen plötsligt tyngre och tröttheten extra påtaglig? I så fall är du inte ensam. Hösttrötthet är vanligt och kan lindras med ett antal metoder.

Här uppe i norr slår mörkret till hårt och obarmhärtigt. Helt plötsligt är det mörkt när man åker till universitetet och mörkt när man åker hem. Det är inte helt ovanligt att energinivåerna känns tommare än vanligt och att koncentrationen tryter, inte minst för en sömndrucken reporter med en uppmärksamhetstörstande tolv veckor gammal dotter hemma.
När jag slår mig ned i Studenthälsans ”lugn-och-ro-rum” Aurora, vars ljusa interiör och dagsljuslampor ska boosta energinivåerna blir det inledningsvis en chockartad upplevelse. De vitmålade väggarna och de ljusa möblerna känns till en början nästan för ljusa och kontrasten mot det allt dunklare höstljuset blir knivskarp.

NÄR ÖGONEN BÖRJAT vänja sig vid ljuset kliver Anita Karlsson in genom dörren. Hon är legitimerad sjukgymnast vid Studenthälsan och ska förklara mer om hur ljus, kost och motion kan hjälpa den trötte på traven.
Hon förklarar inledningsvis att trötthet kan bero på många saker och att höst- och vintermörkret är en av dem.
– Det blir mörkare tidigare och sömn gynnas av mörker. Det beror på att hormonet melatonin utsöndras från talgkottkörteln och hjälper till att göra oss sömniga. Å andra sidan stänger ljuset av frisättningen av melatonin, vilket är vakenhetshöjande.

DE FLESTA MÅR BRA av att sova 7–9 timmar per natt. Människan som art är dagaktiv och nattvilande. Vi är skapta att leva så och ser till exempel inte lika bra i mörker som en del andra däggdjur gör. Vi är också skapta för att röra oss mer än vad vi gör idag.
Anita Karlsson menar att fysisk aktivitet gynnar sömnen.
– Studier kräver ofta mycket sittande. Är man vaken och lagom aktiv på dagen skapas ett större sömntryck på natten. Fysisk aktivitet funkar också mot nedstämdhet.

ANITA KARLSSON SÄGER ATT man som student kan ha svårt att känna sig helt ledig då det ofta finns något projekt som skulle kunna göras. Något som kan göra det svårt att koppla av, vilket kan störa sömnen. Under flera timmar per dag ska studenten dessutom, ofta sittande, ta in en mängd nya saker.
– Studier är koncentrationskrävande. Man blir alltså trött i huvudet och inte i kroppen. Ibland är det svårt att skilja på det. Därför är det viktigt att ha rimliga rutiner för kost, motion och sömn. Hela kroppen mår bra av det och studierna gynnas.
Anita Karlsson menar att ingen är på topp varje dag och att vi till viss del måste acceptera att vi är tröttare vissa perioder, utan att det behöver vara något fel eller beror på sjukdom.
– Det kan till exempel bero på att vi håller på att bli, eller är sjuka. Då behöver man sova mer. Det finns ofta rimliga förklaringar till att man känner sig trött. Upplever man normal trötthet trots att man sover och äter bra, rör sig och kommer ut en stund varje dag ska man boka en tid på hälsocentralen.

VISSA STUDIER STYRKER ljusbehandlingens positiva effekter och vissa studier gör det inte, poängterar Anita Karlsson. Därför kan Aurora inte ersätta dagsljus, utan bör ses som ett komplement.
– Ta hellre en promenad i dagsljus än att sitta i Aurora. Den som ofta upplever ökad trötthet under den mörka årstiden kanske kan pröva både och. Alla är vi olika och det gäller att testa själv hur man reagerar.
Trots att jag endast tillbringat en timme i Aurora känns det som om kroppen fått en välbehövlig ljuschock. Något som förhoppningsvis innebär åtminstone ett par koppar kaffe mindre under resten av dagen.

TEXT OCH FOTO: ANDERS SAMUELSSON