Kårhuset Universum tar fram stora blodiga köttyxan i marknadsföringen av Halloweenpartyt den 31 oktober. Det har väckt en del reaktioner.

Kårhuset Universum förvandlas till ”Slakthuset” när årets stora skräckhelg ska firas i slutet av oktober. För att åskådliggöra detta har man fotat en av Kårhusets köksanställda, iförd slaktarförkläde, med en köttyxa i högsta hugg, en köttbit i handen, blodspår på kroppen och ett brett leende på ansiktet. På Kårhusets Facebooksida kommenterar Elin West Eriksson:
– Jag känner att jag som vegan INTE kommer att närvara.

Fredrik Gustafsson, som förra läsåret var kårhuschef, har som konstnärlig ledare varit med i gruppen som tagit fram marknadsföringen för festen. Han säger att Slakthuset bygger på rädslan, nerven och obehaget kring döden och djur.
– Det trevliga med upplevelsen är den tunga musiken på dansgolvet, alla studenter och inramningen – resten ska vara äckligt obehagligt. Du ska känna lika mycket rädsla som när du var ung och gick igenom Spökhuset på Gröna Lund för första gången. Nu när vi blivit äldre krävs det att man tar skräcken längre för att det ska kännas äkta. Ett slakthus med all död och rått kött är jävligt obehagligt för många av oss. Därav ett lämpligt halloweentema om man vill väcka groteska obehagskänslor på riktigt.

Elin West Eriksson hoppas att en massa kött inte ska användas som dekoration och sedan slängas.
– I en värld där folk äter kött dagligen är det ju bara en del av vardagen ni ska presentera. Hoppas folk går hem med skuldklumpen i magen istället för ett nyätet lik, säger hon i en kommentar.

Fredrik Gustafsson svarar att de som äter kött inte konfronteras med döden och dess obehag dagligen.
– Det är något vi människor osynliggör. I Slakthuset kommer däremot ingen undan döden. Den kommer att vara konstant närvarande för alla sinnen, från lukt till känsel, och krypa in under huden. Det kommer garanterat sätta spår hos dem som vågar sig dit.
Så festen är egentligen en manifestation mot köttätande?
– Nej. Vårt syfte med festen är att omöjliggöra för gästerna att förtränga döden, det kommer vara en groteskt obehaglig upplevelse, säger Fredrik Gustafsson till Vertex.
Handlar det inte mest om att hitta en marknadsföringsform som sticker ut?
– För oss handlar det om att förvalta förtroendet vi fått att leverera en obehaglig festkväll högtiden till ära. Vi har ansträngt oss för att skapa obehag. Att det sedan sticker ut är inte förvånande. Starka budskap väcker känslor och berör oss människor.