Med sex pass i veckan förbereder sig Therese Berglund för sitt andra SM i Body Fitness. Vägen dit är lång, och aningen mödosam. – Man får inte tänka så mycket utan bara gå på rutin. På något konstigt sätt är det värt det.

I bilagan Hem&Hälsa, som utkommer tillsammans med Vertex 5:2013 den 24 maj, bjuder sjukgymnaststudenten på råd och tips till umeåstudenter som vill börja träna. Själv satsar hon, efter en femteplats i sitt första SM i Body Fitness förra året, vidare mot nya mål. Hon säger att den fina placeringen i SM kom som en överraskning, och att hon nu siktar på årets svenska mästerskap i oktober.

TRÄNING HAR ALLTID varit en viktig del i Therese Berglunds liv. Från början var det främst handboll, där hon bland annat spelade i elitserien för juniorer med Tumba, men sedan hon slutade vid 19 års ålder har gymmet och styrketräningen fått en allt större plats.
– Från början blev det mycket gruppträningspass, men efterhand följde jag killkompisarna till gymmet och fastnade mer och mer för styrketräning.
Therese flyttade till Umeå från Stockholm för tre år sedan och har under den tiden tränat på IKSU. Något som överlag fungerat bra att kombinera med studierna till sjukgymnast.
– Det blir mycket rutiner, vilket jag tycker om. Skolan gör träningen lite tyngre och ibland har jag inte lika mycket energi. Men jag har haft mycket hjälp av att jag har bra klasskompisar som stöttar. Så det funkar.

THERESE HAR BARA tävlat i Body Fitness sedan förra året. Intresset väcktes när hon och vännen Emelie Wallgren anmälde sig till Talangjakten, där fem killar och fem tjejer väljs ut för att få hjälp med kostrådgivning och träningsupplägg.
– Vi sa att om någon av oss kom med så kör vi båda två, och så kom hon med. Det var så det började. Sen växte intresset allt eftersom. Jag kom femma i mitt första SM och det var mycket bättre än jag väntade mig. I år blir det en tävling, och det är SM. Nästa år hoppas jag kunna köra två tävlingar. Sen får vi se.

BODY FITNESS ÄR, precis som bodybuilding, en bedömningssport där de tävlande bedöms efter fysik och posering. Therese berättar att hon inte tyckte om att stå på scen i början och inför första tävlingen var mest rädd för att ramla av scenen.
– Nu gjorde jag som tur var inte det. Men man får en slags kick och jag tänker inte så mycket på att jag blir bedömd, utan njuter lite istället.
För att konturerna på musklerna ska bli så tydliga som möjligt lägger Therese om kosten inför tävling, för att på så sätt minska andelen kroppsfett och ändå bibehålla muskelmassa.
– Jag plockar inte bort något från min vanliga kost, utan äter både fett, kolhydrater och protein. Det jag drar ner på är kolhydraterna och håller koll på kaloriintaget och ser till att det jag äter håller bra kvalitet så jag kan äta så mycket som möjligt.

THERESE ÄR NOGA MED att påpeka att fastän styrketräning i sig är en hälsosam träningsform, så är tävlingsdieten inte bra för kroppen.
– Man drar ner sig själv och kroppen så pass lågt. Som tjej tappar man till exempel mensen vilket aldrig är bra. Men jag ser det som att det är under en begränsad tid, och mellan tävlingarna äter jag mycket mer och då blir det fokus på hälsa.
Förändras du som person under dieten?

– Så länge allt går som det ska och jag får mat på rätt tider håller jag energin uppe. Men bryts rutinen  kan det bli jobbigt och man blir trött och ibland grinig. Och då är det de som är närmast som får ta den smällen (skratt). Jag har gått på diet två gånger och nu kan jag känna av att humöret pendlar på grund av dieten och inte någon annan.  Det gör det lättare att hantera.
Känner du att du måste offra något?

– För mig är det inte att offra något. Det här är mitt stora intresse och träningen så stor del av min vardag. Under tävlingsdieten styr jag kosten in i minsta detalj, går inte ut och festar eller dricker, utan  fokuserar på att vara på topp till tävlingen. Jag är inte ute och festar särskilt mycket i vanliga fall heller, utan tycker att träningen är så pass rolig och en bra plats att träffa kompisar.
Hur mycket tränar du?

– Nu när jag inte går på tävlingsdiet blir det 5-6 styrkepass i veckan och inte så mycket kondition. Inför tävlingar blir det morgonpromenader fem dagar i veckan också, samt 20-30 minuter på konditionsmaskiner efter styrkepassen. Så det blir en hel del (skratt).
Vad gör du dagen efter en tävling?

– Har ont i magen efter allt jag åt kvällen innan (skratt). Nej men jag tar det väldigt lugnt och är med familj och vänner. Man blir piggare efteråt och orkar mer.
Vad är slutmålet?
– Träningen får mig att må bra och det är därför jag gör det. Jag hoppas att det kommer finnas med mig även om tio år och att jag även då tränar nästan varje dag. Sen finns mer kortsiktiga mål som SM.  Visst jag vill komma till final igen men främst vill jag tävla mot mig själv och se hur det ser ut idag jämfört med förra året.

TEXT OCH FOTO:
ANDERS SAMUELSSON