Om du är på jakt efter något som kan påverka din karriär kan det vara smart att fundera lite extra innan du besöker Uniaden.

Vertex har därför samlat in tips från olika håll för att ta reda på vad som funkar och inte funkar under mässbesöket den 27 januari. Se samtliga tips längre ner i artikeln. Först ut är Uniadens projektledare Marit Olsson, som säger att hon under sitt första år som student inte visste vad Uniaden var för något, men att hon gick dit ändå.
– Jag ångrar att jag inte var mer aktiv som besökare än jag var de första åren. Man kan hitta många möjligheter även när man är i mitten av utbildningen genom att nätverka och skapa kontakter inför framtiden.

Läs mer  i bilagan Arbetsliv i Vertex nr 1-2015,
som distribueras den 23-26 januari.

15 tips inför mässbesöket:

Marit Olsson,
projektledare, Uniaden:

  1. 1. Gå dit fastän du är i början eller mitten av utbildningen. Det finns något för alla och man ska inte underskatta alla tips och råd man kan få av företagen.
  2. 2. Var påläst om företagen du vill träffa. Det behöver inte vara så att du kan deras årsredovisning utan och innan, utan mer allmänt om företagen så att du inte säger ”Hej, vad gör ni?”. Företagen vill ha pålästa studenter till sina montrar och de märker om du är det. Det är ett bra sätt stick ut från mängden.
  3. 3. Fundera kring hur du vill presentera dig. Du behöver inte ha en färdig elevator pitch, men fråga dig själv i vilket syfte du går fram till montern och hur du vill att företagen ska uppfatta dig. Det kan vara bra att gå igenom detta innan så man har en aning om vad man ska säga.

Hampus Gjöres Clark,
vice projektledare, Uniaden:

  1. 1. Inse att företagen är där för att träffa dig som student. Allt för många studenter drar sig för att kliva fram till montrarna, men det är svårt att få ut något om man inte ens tar första steget till en kontakt.
  2. 2. Läs på om de företag som intresserar dig och förbered dig på hur du vill inleda en första kontakt. Majoriteten av företagen söker de studenter som faktiskt visat intresse för deras organisation innan de kliver fram på mässan. Så om du vill hamna på företagens radar så är det viktigt att visa det också.
  3. 3. Kolla igenom vår företagskatalog. Där hittar ni massa information angående företagen, vilka studenter de riktar sig mot och vad de erbjuder dig som student på mässan. Företagskatalogen hittar ni på vår hemsida www.uniaden.com.

Fredrik Strålberg,
företagsansvarig, Uniaden:

  1. 1. Läs på om företaget! När du skaffat sig en uppfattning om vad företaget gör och dess kärnvärden, gå in på deras karriärssida för att se vad de erbjuder studenter. Förbered frågor kring detta. Det är många besökare på mässan som vill prata med företagen, så ställ de viktiga frågorna först.
  2. 2. Fråga hur arbetsklimatet är på företaget och om representanten trivs där och varför. Det kan vara din framtida arbetsplats och det är viktigt att man kan trivas där.
  3. 3. Även om du inte går sista året på utbildningen: ställ frågor kring internship, sommarjobb, examensjobb, praktik och tips på kurser man kan välja att läsa under sin utbildning för att förbättra sina chanser till en anställning. Det kan göra att företaget väljer just dig.

Karin Sandahl,
mässansvarig, Uniaden:

  1. 1. Läs igenom katalogen! Det blir lättare att hitta det företag som du är intresserad av och du kan se vad företagen vill få ut av mässan. Som traineeprogram, ex-jobb eller sommarjobb. Kanske får du upp ögonen för ett företag som du inte visste söker just dina kvalifikationer.
  2. 2. Häng av dig tjocka vinterjackan och väskan i garderoben. Besöket kommer bli mycket trevligare om du slipper känna dig svimfärdig av värme.
  3. 3. Ta dig tid att stanna och prata med företagsrepresentanterna. Även om det inte är dags för dig att söka ex-jobb eller fixa en anställning efter examen så kan du få vägledning i dina studieval. Vilka kurser ses som meriterande och hur tror de att deras framtida behov av arbetskraft kommer att se ut?

Linus J Stark,
marknadsassistent, Umeå näringslivsservice:

  1. 1. Företagen söker personligheter, så var personlig. Du kan sticka ut från mängden genom att vara dig själv.
  2. 2. Ta reda på vad företagen gör innan du går dit. Att gå fram till ett företag och säga ”Jaha, vad kan man jobba som hos er då?” är ingen bra approach.
  3. 3. Om du till exempel vill skriva examensarbete hos ett företag, se till att du redan innan har en idé om vad du vill göra. De kanske inte har något behov av exakt det, men du startar i alla fall en tankegång hos företaget om vad du är intresserad av. Och kanske har de då något annat inom samma område.

Läs också:
Besöket på Uniaden gav Johannes jobbet
Alex och Sigge föreläser om att nå ut i mediebruset