En suddig och oskarp bild går inte att rädda, oavsett vad utvecklarna av Photoshop säger. Så häng med i andra delen av Vertex fotoskola, där vi går igenom vad man ska tänka på för att fokus ska hamna rätt.

Det spelar ingen roll om du fotar med systemkamera, kompaktkamera eller din mobiltelefon – du kan alltid ta bättre bilder. I första avsnittet av Vertex fotoskola tog vi upp vad man bör tänka på innan man köper en kamera. Nu ska vi gå igenom hur man undviker att få suddiga bilder och vad man ska tänka på för att fokus ska hamna rätt.

• Stå stadigt!

Oavsett om du fotar med din telefon eller en systemkamera för 60 000 kronor gäller samma bistra sanning: En suddig bild går inte att rädda, oavsett vad utvecklarna av Photoshop säger. Därför gäller det att tänka på följande för att förhindra så kallad skakoskärpa. Sätt armbågarna intill sidorna för att skapa stöd för armar och handleder. Om möjligt, stå relativt bredbent och luta kroppen mot något stabilt (vägg, stenblock etc) för att ytterligare stabilisera dig. Att försöka balansera samtidigt som du ska hålla händerna stilla är bäddat för en suddig bild.

• Fokusera rätt!

När du på stadiga ben hittat ett motiv att fotografera kommer nästa utmaning, i form av fokus. De flesta smartphones och systemkameror har en mer eller mindre utvecklad autofokus som sätter fokus på det mest troliga motivet (oftast ett ansikte). Det finns även så kallad kontinuerlig autofokus som följer motivet om det rör sig. Autofokus fungerar i de flesta fall bra, men är oftast väldigt grov i sin sökning och samtidigt centrerad. Vill du inte att fokus ska vara i mitten måste du själv peka på din telefonskärm eller välja fokuspunkt på kameran. Oavsett hur du gör finns förhållningsregler. Det är viktigt att inte röra kameran när du fokuserat på önskad punkt. Annars kan det, särskild när du fotar närbilder, bli så att fokus hamnar några centimeter för långt fram eller för långt bak, eller helt enkelt att kameran/telefonen tappar motivet och börjar om att söka för att hitta ett för dig oönskat motiv i bakgrunden (se exempelbilder). På de flesta kameror finns ett läge för manuell fokus för den som vill testa sig fram i den, på många sätt svårare, världen.

• Närmaste ögat i fokus!

När du fotar porträtt är det lätt att man sätter fokus mitt på ansiktet. Det är i grunden rätt tänkt, men tänk på att näsan är närmast kameran och det blir den som får huvudfokus om du inte preciserar. Välj istället att fokusera på ett öga för att säkerställa att det blir skarpast i bilden. Om du fotar någon i halvprofil så se till att det är ögat närmast kameran som du fokuserar på, då det oftast är där tittaren först fäster blicken.

Vi hoppas att du som läser detta kommer få lite skarpare bilder i fortsättningen. I nästa nummer går vi igenom hur man kan tänka kring komposition i bilden.

Och nu: tävla med dina bilder via Vertex på Instagram och vinn förhoppningsvis biobiljetter.

Text och foto:
Anders Samuelsson

Läs också:
Vertex fotoskola – del 1
Vertex fotoskola – del 3