Historien som nystas upp i The Imposter är den kanske mest osannolika sanna berättelsen Vertex recensent någonsin sett dokumenterad på film.

The Imposter
Genre: Dokumentär
Regi: Bart Layton
Med: Frédéric Bourdin, Adam O’Brian m.fl.
Betyg:  4

Efter tre års letande får en familj i Texas veta att deras försvunne son är upphittad i Spanien. Men pojken har förändrats rejält och snart väcks det frågor både om hans identitet och försvinnande. Det som nystas upp är den kanske mest osannolika sanna berättelsen jag någonsin sett dokumenterad på film.
Berättartekniken i sig är utsökt, med en fin balans mellan återskapande skådespel och faktiska bild- och ljudupptagningar. Allting till berättarrösten av nyckelpersonen i dramat. Filmen engagerar mer än många fiktiva thrillers och är vid tillfällen också minst lika obehaglig. En av få nackdelar är att den känns så pass otänkbar att den som dokumentär ibland blir mer abstrakt. Verkligheten överträffar dikten, än en gång.

MAGNUS F. BERGSTRÖM

Hobbit – En oväntad resa
Genre: Äventyr
Regi: Peter Jackson
Med: Martin Freeman, Ian McKellen m.fl.
Betyg: 3

Regissören Peter Jackson tar oss tillbaka till Midgård, i berättelsen om hur Bilbo hittade den legendariska Härskarringen. I den första delen av en ny trilogi slår han följe med en grupp dvärgar, för att besegra draken Smaug och ta tillbaka deras moderjord. Resultatet är precis som bokförlagan ett mer lättsmält äventyr än den efterföljande originaltrilogin. Mer familjefilm än drama, trots att den innehåller oväntat intensiva stridsscener.
The Hobbit når inte upp till de forna filmernas dramaturgiska tyngd, men bjuder på förstklassig underhållning för den som gillar fartfyllda skattjakter och kniviga situationer med oövervinnerliga odds. Och visst inser jag hur mycket jag saknat den värld det utspelar sig i och att ännu en gång få uppleva den en gång om året.

MAGNUS F. BERGSTRÖM

Berättelsen om Pi
Genre: Drama
Regi: Ang Lee
Med: Suraj Sharma, Irrfan Khan m.fl.
Betyg:   3

Den unge Pi Patel och hans familj är på väg att flytta från Indien, men på resan förliser deras skepp. Plötsligt finner sig Pi ensam på en livbåt med en tiger från familjens zoo och en mångbottnad kamp för överlevnad inleds.
Berättelsen är enkelt upplagd, men här finns gott om drömlika sekvenser och visuellt filosofiska inslag. Redan tidigt inbjuder filmen oss att se djupare än dess yta, vilket är tacksamt eftersom jag inte är lika övertygad av de Oscarsvinnande specialeffekterna som många andra. Bortsett från den magnifika tigern. Överlag känns många bilder i filmen overkligt plastiga, vilket är synd på en väldigt finkänslig skildring.

MAGNUS F. BERGSTRÖM