Han är en del av humorgruppen Klungan och med i hyllade Mammas nya kille i radions P3. Olof Wretling är också ståuppkomiker och snart uppträder han i hemstaden Umeå.

Olof Wretling är skådespelare, författare, regissör och komiker. Eller egentligen vill han inte kalla sig komiker utan berättare med humor som uttryck. Den 28 och 29 oktober kommer han till Aula Nordica med föreställningen ”Diagnoserna i mitt liv”, som väcker frågor kring människans behov att diagnostisera. Med sig har han artisten Algesten.

Idén till ”Diagnoserna i mitt liv” fick Olov Wretling han för ett par år sedan tyckte att det vore bra att begära ut och samla ihop sina sjukvårdsjournaler.
– Det var så många journaler så jag tänkte att det här kanske man ska göra en föreställning av. Det blev också en möjlighet att förstå sig själv och vad man varit med om, säger han när Vertex ringer upp.

Vilka diagnoser han fått berättar han om i föreställningen. En av dem är dyslexi. Detta till trots både skriver och läser han manus.
– För mig är det så att ju mer jag läser och skriver, desto bättre går det att hantera dyslexin. Men i dag finns det många verktyg om man har svårt med stavning och skrift. Jag har stor hjälp av stavningsprogram. Det är heller inte längre så intressant att skriva hundra procent korrekt. Ett sms består ju till stor del av förkortningar, alternativ meningsbyggnad och symboler, säger Olof Wretling.

Han menar att det kanske inte alltid är rätt att diagnostisera människor, att peka på deras brister.
– I stället bör vi skapa ytor och arenor där vi får vara oss själva och på så sätt kanske vi också läker ihop mer. Det kan ju i och för sig vara en lättnad att förstå varför man stavar fel och det finns ju absolut diagnoser som människor blir hjälpta av, men diagnosen är inte värdefull om man inte jobbar med den.

Under de senaste decenniet har antalet ADHD-diagnoser ökat rejält. Det får Olof Wretling att fundera på om det är något annat än barnen det är fel på.
– Man kanske skapar ett problem när man stänger in 35 ungar i ett klassrum med bara en lärare. Jag vill med min föreställning påstå att man kan komma väldigt långt genom att skapa ytor för en förlösande fråga. Den förlösande frågan kan hjälpa både dig och mig att komma vidare i tanken, medan våra förutfattade meningar bara cementerar våra fördomar och hindrar oss från att växa.
Vad är din inställning till studier?
– Jag är lite kluven till det där. Jag tycker det är viktigt att man hittar sin väg i hur man vill utvecklas, hur man vill insupa kunskap och erfarenhet. Det här med pedagogik och att jobba i grupp har jag fått med mig vare sig jag velat det eller inte. Min pappa var lektor på Lärarhögskolan och halva släkten är lärare.
– Ett tag ville jag hemskt gärna läsa till logoped, men betygen var för dåliga. Så jag ringde faktiskt till universitetet i Göteborg och frågade om jag fick gå där, men det fick jag inte.

Catharina Bergman
Foto: Daniel Wiland