29 May, 2017

 
  • Horace Engdahls nya bok bjuder bitvis på riktigt pinsam läsning, tycker Vertex recensent.
  • 96690_medborgarskolan
  • menskoppen
  • En svinaktigt sorglig bok

    Publicerad 27 maj, 2016

    I Den sista grisen blandas klassförakt med magsura kängor mot feminismen. Och Horace Engdahls självkritik är bara spelad. En sorglig bok, tycker Vertec recensent.

    sista_grisenDen sista grisen
    Horace Engdahl
    [Albert Bonniers förlag]

    Få kulturintresserade svenskar kan ha missat den äktenskapliga fejden mellan Ebba Witt Brattström och Horace Engdahl, som under våren är aktuella med varsin bok. Även om man gör bäst i att inte läsa skönlitterära texter som autentiska vittnesmål från verkligheten krävs det både skygglappar och självbedrägeri för att låtsas som om den biografiska kontexten i de här fallen inte påverkar läsningen. Där Witt Brattström låter sorgen och ilskan få skönlitterärt uttryck i punktromanen Århundradets kärlekskrig är Horace Engdahl trogen sina fragment och aforismer i tankeboken Den sista grisen.

    Jag har verkligen uppskattat Horaces tidigare tankeböcker som Meteorer (2003) och Cigaretten efteråt (2011). Han är emellanåt en fantastisk litteraturläsare och har tveklöst djup kännedom om den europeiska kulturhistorien. När jag läser Den sista grisen är det dock uppenbart att något beklagligt har hänt. Fragmenten handlar mindre om litteratur och mer om magsura kängor mot feminismen och ”samtiden”. I stället för prövande litteraturkritik möts jag i hög grad av misogyni och – som i hans reflektioner kring teveprogrammet Lyxfällan – ett oförblommerat klassförakt.

    Bottennappet är avslutande ”Mannen på bryggan”, en kortare pjäs med en kränkt man i huvudrollen där fördomarna får fritt spelrum. Pjäsen skiljer sig inte innehållsmässigt från de tidigare fragmenten; skillnaden är att den tillåter sig att vara mer raljant. Det är djupt pinsam läsning, som om Ulf Lundell haft en pretentiös storebror som i affekt skrivit ned en lista på allt han stör sig på. Man får känslan av att pjäsen är ett uttryck för den lägsta formen av fiktion, den där den skönlitterära formen inte används av estetiska skäl utan för att kunna haspla ur sig rena dumheter utan att behöva svara för dem.

    Horace Engdahl har alltid varit en anakronism, men detta är första gången jag läst honom som jag på allvar känner att han är överstånden eller ”obehövlig”, ett adjektiv som återkommer i den avslutande pjäsen. Den röst som talar i Den sista grisen liknar den av en sårad tjur (gris?) som brölar ut sin självrättfärdighet med inslag av spelad självkritik. Självkritiken handlar nämligen aldrig om jaget – så fort ett negativt personlighetsdrag kommer på tal så är detta en universell egenskap som man inte kan göra så mycket åt.

    Den sista grisen gör mig dyster på ett dåligt sätt. Den är en sorglig bok om en människa som har bestämt sig för att det är jobbigare att tänka nytt än att ge upp.

    Gustav Borsgård

     

    Genom att kommentera godkänner du Vertex kommentarsregler.

    Vertex kommentarsregler

    Vertex.nu välkomnar läsarna att säga sin mening. Dina åsikter, reaktioner och kunskaper är viktiga för oss och berikar det redaktionella materialet – i din kommentar får du gärna kritisera, argumentera emot och tillföra ny kunskap i ämnet.
    Vi vill att artikelkommentarer ska hålla en hög kvalitet och vill därför att du som skriver tänker på följande:

    – Håll en vänlig och respektfull ton och visa respekt för personer vi skriver om och andra som kommenterar artiklarna.
    – Håll dig till ämnet.
    – Att skriva under med eget namn ger inlägget större tyngd än om du använder pseudonym.
    – Använd ett civiliserat språkbruk.
    – Skriv kort, max 500 tecken för kommentarer.
    – Skriv på svenska eller engelska.

    Kommentarerna får inte innehålla:
    – Förtal, personliga angrepp eller förolämpningar.
    – Hets mot folkgrupp, sexistiska yttranden eller andra trakasserier.
    – Olovliga våldsskildringar eller pornografi.
    – Uppmaningar till brott eller utgöra annan brottslig verksamhet.
    – Olovligt bruk av upphovsrättsligt skyddat material.
    – Svordomar eller obscena ord.
    – Kommersiella budskap eller reklam.

    Kommentarsfunktionen övervakas i enlighet med Lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor. Det innebär att redaktionen läser och vid behov tar bort inlägg som bryter mot reglerna. Observera också den som skriver en kommentar som strider mot lag kan komma att hållas personligen ansvarig.

    Din kommentar kan publiceras på annat sätt än via funktonen för artikelkommentarer, t.ex. i papperstidningen Vertex eller i samband med annan artikel på vertex.nu.

     
    Jonas Silfversten Bergman, som precis fått ett stipendium för sitt måleri, är en av studenterna som ställer ut.

    Sevärd och uttrycksfull
    examensutställning

  • Mest läst senaste månaden

  • Frilansarfejsen

  • Vädret på campus

  • Tipsa redaktionen!

  • Senaste kommentarer

  • RSS PÅ GÅNG – STUDENTUMEÅ.SE

    • Ett fel har uppstått, vilket troligen innebär att flödet är nere. Försök på nytt senare.
  • PDF-tidningsarkiv

  • Klotterplanket

  • Tinahs seriestrippar

  • Länkar när du söker svar

  • RSS RSS från vk.se