Förutom en hjärtskärande liten film om tonårsproblem bjussar månadens DVD-svep på en riktigt spännande nagelbitare, signerad Ben Affleck.

The Perks of Being a Wallflower
Genre: Tonårsdrama

Regi: Stephen Chbosky
Med: Ezra Miller, Emma Watson m.fl.
Betyg:  4

Charlie bär på ett tungt förflutet när han börjar high school. Han blir en outsider utan vänner, tills ett gäng sistaårselever tar honom under sina vingar. Storyn är enkel, men bjuder på sin beskärda del av överraskande ögonblick. Den är inte tekniskt fulländad, men otroligt ärlig, varm och hjärtskärande. Den unga rollistan förmedlar på övertygande och lysande sätt känslan av otillhörighet och ofullkomlighet i förändringsperioder av våra liv. Särskilt Ezra Miller imponerar, en fantastisk talang som kan bli en av världens främsta. Med en redan kultförklarad bokförlaga har filmen med all rätt potential att bli en modern tonårsklassiker i nivå med The Breakfast Club.

MAGNUS F. BERGSTRÖM

Argo
Genre: Dramathriller

Regi: Ben Affleck
Med: Ben Affleck, John Goodman m.fl.
Betyg: 4

Ben Affleck har näst intill återuppstått från de döda. Efter att skådespelarkarriären störtat har han övertygat från registolen. I hans tredje film vågar han återigen agera framför kameran, och det med bravur. Han spelar gisslanexperten Tony Mendez, som tar till drastiska åtgärder för att få hem sex amerikaner efter att de fastnat i Iran under revolutionen. Berättelsen är baserad på verkliga händelser och filmen gör ett övertygande arbete för att ge en dokumentär känsla. Samtidigt vågar den vara självmedveten och skruvar på Hollywoodmanér upp både humor och spänning ett extra steg, utan att för den delen bli löjlig. Det hela kulminerar i en klassisk nagelbitare och Affleck etablerar sig som en regissör att räkna med.

MAGNUS F. BERGSTRÖM

Premium Rush
Genre: Cykelaction

Regi: David Koepp
Med: Joseph Gordon-Levitt, Michael Shannon m.fl.
Betyg:   1

Joseph Gordon-Levitt har de senaste par åren medverkat i idel sevärda filmer, men här gör han ett riktigt magplask. Som cykelbud i New York får hans karaktär Wilee jobbet att leverera ett mystiskt kuvert, som jagas ivrigt av bland annat en korrupt polis. Så långt är handlingen relativt logisk, men sedan blir allt en löjligt tunn soppa. Utöver scener som enbart är till för att visa hur coola och obrydda alla surfarcyklister är så står dialogen i en bottenklass för sig. Annars övertygande Michael Shannon verkar inte veta vilken sorts film han är med i och framstår nästan som mentalsjuk i sitt groteska överspel. Det är ironiskt att bromslösa cyklar är ett återkommande inslag, eftersom det här är en helt bedrövlig trafikolycka till film.

MAGNUS F. BERGSTRÖM