Bara några veckor har gått sedan artisten The Tarantula Waltz släppte sitt senaste album, ”Blue as in Bliss”. Idag besökte han Kultur på campus och förgyllde studenters och lärares lunchrast med sin nya musik.

Bra go i spelningen…

Med lunchlådor i knät samlades studenter och lärare idag på Ljusgårdens läktare när The Tarantula Waltz, eller Markus Svensson som han egentligen heter, besökte Kultur på campus. Artisten släppte i februari det kritikerrosade albumet Blue As In Bliss  och turnerar nu i Sverige. Dagens uppträdande var det andra i Umeå på drygt en vecka, och om knappt två veckor har umeåborna återigen chansen att lyssna till hans musik live, när han spelar på festivalen Umeå Open.

Sedan releasen av det förra albumet Tinder Stick Neck har Markus Svenssons liv förändrats. Han har blivit pappa till den nu tvåårige sonen Lo, och det har gett honom nya perspektiv på livet, något som även ger avtryck i musiken. Den mest uppmärksammade låten på skivan är låten ”MDMA By The Sea”, som är skriven till sonen Lo.
– Den handlar mycket om det stora i att bli förälder. Innan man får barn har man en syn på vad som är kul och vad som betyder mycket i livet. När jag fick barn så ändrades den ganska drastiskt, och även min syn på glädje.

För Markus Svensson var glädje tidigare ofta förknippat med fest och alkohol, speciellt under turnéerna. Sedan han blev pappa definieras känslan av att vara med sonen, som ger honom inspiration och glädje och har hjälpt honom stanna upp och uppskatta nuet på ett sätt som han inte kunde förut.
– Det finns en genuin glädje i det lilla som händer varje dag. När jag är med Lo kan jag återuppleva glädjen som jag kände som barn. Jag kan bli glad av att se en fågel som flyger och sätter sig i en tall bara för att min son tycker att det är så häftigt.

På skivomslaget till Blue As In Bliss går Markus Svensson över en äng tillsammans med sin son på axlarna. När han gjorde albumet var inte tanken att ha något speciellt tema genom alla texter. Men när han i slutskedet lyssnade igenom skivan insåg han att det ändå fanns en tydlig röd tråd.
– Jag tänkte ”oj, Lo kommer ju in här i varenda text på ett eller annat sätt”, så han fick vara med på skivomslaget. Jag ville hellre ha en vardagsbild på mig och min son istället för en sådan där bild när jag står i perfekt motljus, som är lite photoshoppad och där jag ser snygg ut, säger han och pekar på omslaget till sitt förra album.

Ballongregnet…

Förutom konserten innehöll dagens Kultur på campus något utöver det vanliga. I taket ovanför läktaren hängde ett stort nät fyllt med ballonger i färgerna orange och lila. På en av dem sitter en biljett till festivalen Umeå Open, och när Markus Svensson spelat sin sista låt släpps ballongerna ner över publiken. I havet av ballonger lyckas Charlie Borneteg fånga ballongen med den fasttejpade biljetten på.
– Det känns jättekul. Jag har redan en egen biljett så jag ska ge den här till en kompis så att han kan gå med oss.

Charlie Borneteg.

Charlie Borneteg berättar att han tidigare läst lite om The Tarantula Waltz i en recension, men det här var första gången han lyssnade på honom, något han definitivt kommer göra igen.
– Jag tycker att spelningen var fantastisk. Väldigt intim och mysig. Jag gillade hur han tog kontakt med publiken och hans historia han berättade i mitten var väldigt underhållande. Det var schysst power och bra go.

Text och foto:
Vendela Wikström