Ansiktet bjuder på känslig och modern rythm and blues, men med svensk twist. Kul och nyskapande, tycker Vertex recensent. Justin Bieber överrtygar också, lätt otippat.

#DENNYARNBMANNEN
Artist: Ansiktet

Skivbolag: Universal Music Sw.
Betyg: 4

Det är med största nöje som jag följt Ansiktet som fått stor uppmärksamhet med singlarna ”X” och ”Äckligt”. Duon består av Erik Nordström från Lilla Sällskapet och Herbert ”Afasi” Munkhammar från Maskinen. Debutskivan, med det passande namnet #DENNYARNBMANNEN, bjuder på känslig och modern r’n’b, med samma teman som sin amerikanska förlaga, men med en svensk twist. Texterna handlar om relationer (med mycket fokus på sex) men med en modern, feministisk framtoning. Det är väldigt befriande när två män (med glimten i ögat) sjunger om hur deras partner ”bara vill ha sex”, att det är bra att hon träffar flera och att de trivs med att vara underställda henne. Enligt egen utsago vill Ansiktet bryta ner stereotyper och det lyckas de med. Dock slår det iblan­d över i ojämlikhet åt andra hållet och på gränsen till självutplånande (i ”Stanna kvar”,”För stor” och ”Över mig”). Låtarna är blottande ibland på gränsen till desperation och det är nästintill omöjligt att stå emot. Melodierna är medryckande och produktionen är välgjord med drivande beats och souliga harmonier. Och de har skapat ett litet mästerverk. Ibland blir det lite för mycket, med auto-tunad stämsång och sexfixering, men mest blir det kul och nyskapande.

CALLE EKBLOM KÄCK

Sleepyhead
Artist: Sibille Attar

Skivbolag: Stranded Rekords/Universal
Betyg: 4

Sibille Attar har en förmåga att till synes obehindrat pendla mellan sprudlande och popighet och innerligt vemod. Just mixen av det lekfulla och vemodiga är för mig unik i sitt slag. Musikaliskt är det ganska okomplicerat, driviga trummor, pianomelodier och gitarr. Istället är det den kraftfulla rösten som är central. Det är Sibille Attars röst som gör att lekfullhet och allvar smälter ihop och blir något alldeles förträffligt. Att Sleepyhead är ett efterlängtat album står klart sedan länge. Hon har jämförts med en ung Patti Smith och den populära musikbloggen PSL deklarerade att hon är kvinnan som kommer förändra rockhistorien. Att förväntningarna på debuten skruvats upp är ofrånkomligt i och med den beskrivningen. Sleepyhead infriar lyckligtvis dessa förväntningar med råge. En ny stjärna har tänts på den svenska pophimlen.

ERIK HILLBOM

Nere i Nice
Artist: Marcus Price & Carli

Skivbolag: Svenska inspelningar/Universal
Betyg: 3

Nere i Nice är en uppsamling av singlar, där vissa har några år på nacken, och några få nya låtar från producentduon som gör den kanske mest skruvade svenska dansmusiken just nu. Här handlar det om att pausa sin intellektuella del av hjärnan och istället låta reptildelen ta över. Att Marcus Price & Carli gör välgjord genreöverskridande dansmusik som många gånger är både oväntad och humoristisk råder det inga tvivel om. Frågan är bara om albumformatet gör musiken rätt. Tveksamt. Med några få undantag består albumet av spretiga singlar som var för sig är grymma dansgolvsvältare men de gör också att albumet saknar tråd. Man får istället betrakta Nere i Nice som mer av ett bokslut över de senaste åren med dansgolvsduon. Ett bokslut signerat med ölstänk och dansgolvssvett.

ERIK HILLBOM

Believe Acoustic
Artist: Justin Bieber

Skivbolag: Island/Teen Island/  Raymond Braun Media Group/School Boy Records
Betyg: 3

Jag är överraskad och lite irriterad på mig själv. När jag hörde att Justin Bieber skulle släppa en akustisk version av senaste albumet, tänkte jag att nu har grabben fått storhetsvansinne (svaret är ännu oklart). Bieber tillhör den delen av hit-popen jag helst ser undangömd och tystad. Därför blev jag väldigt förvånad när jag istället för att avsky skivan, faktiskt uppskattade den akustiska Bieber. På många sätt är det en helt ny person vi hör, en souligare, mer avskalad sångare. Han påminner mer om en annan Justin, vilket är en klar förbättring. Hans tonsäkerhet är perfekt och för första gånger finns det en känsla i rösten, även om den fortfarande är full av manér och amerikanskt klyschig, det är ändå Bieber vi talar om. De flesta låtarna består av hans nakna röst och en soulig akustisk gitarr. Låtarna som förut var innehållslösa pastischer får här nytt liv och en ny innebörd. Hans menlösa tonårspop har transfomerats till soulpop med rnb-sång. Jag är fortfarande ingen fantast och skulle inte direkt kalla mig en belieber, men erkänner motvilligt att pojken har vissa kvaliteter ändå.

CALLE EKBLOM KÄCK