Bullar och svullar, låt och gråt – vad  är nu det för nåt? Jamen det är ju några av rimorden i Vertex-krönikören Tanja Frenells bitande frostiga juldikt!

Tanja Frenell pluggar lärarutbildningen, tidigare år (år 1–6).
Tanja Frenell pluggar lärarutbildningen, tidigare år (år 1–6).

Det sprids ett mörker redan vid kaffedags och till det bjuds det på den dyrbara kryddan saffran i form av katter och bullar.

Förr firades mörkrets storslagna klimax och ljusets återkomst, nu brinner det i varje hus och alla sitter och helighetssvullar.

Vi köper presenter för att följa exempel som påstått statuerats av tre vise män och vi firar Jesu födelse som helt klart inte i grund och botten var vid denna tid på året.

Lika lydigt som vi svenskar köper köttbullar på IKEA köper vi gåvor till var och varannan vän och trygga som jesubarnet i krubban ligger vi och värmer oss i en famn som i liknelsen med herden och fåret.

“Medvetenhet speglar årets julklapp”, lyder VK-rubriken som menar att man är medveten om ännu en apparat införskaffas till varje hushåll.

Kobra låter oss förstå att vinsten mest bara ligger hos butiken, konsumtionen frodas av ensamheten medan kollektivet och hållbart tänk försvinner utom synhåll.

Och visst är det väl så att Jesus var en konsumtionens man utan dess like? Ät och drick för imorgon ska du dö.

Ja Jesus visade oss vår herdes rike och frossade i allt gott innan han till Golgata ställde sig i kö.

Att vi köper och handlar, lagar och frossar, varje år till nya rekord – det spelar ju ingen roll för oss.

Men ska vi nu ändå gå och vara lite hårda kan det inte skada att röra vid det som jag ser som falskhetens koloss.
För här skänker vi veckorna innan femtio kr med ett sms – radio och tv upptas av välgörenhet och lockar att spela din låt.

Men när veckan är över handlar vi oss spyless, vi fortsätter stressen över några dagars perfektion som förmodligen ändå kommer att sluta i gråt.

Men julen är tillika både mysig go: tv och film, familj och tända ljus. Från den delen kan man ju inte de fina lyckas sno, när kärlek och värme sprids i varenda hus. På tv:n visas reklam och vi lär oss att ingen jul blir det utan möbelvarujätten Ikea. Hur vore det väl sen om Coca Cola blev bestulen på sin rätt till tomten och julen som varumärke även här i Svea?

Vi ger fattigdomen fingret, tar herden konsumtionen i handen (pengar och tillväxt – ni är vårt allt) och flyter på the untouchable – vågen vid namnet Tradition.

Våga nu inte bryta en ohållbar trend bara för att vi närmar oss strand – i krigen och traditionens namn finns varken moral, rim eller reson.

Så önska varandra en god jul så ska vi tillsammans se vad vågen för oss mot för kul.

TANJA FRENELL