Under mitt utbytesår i Ohio år 2009 började jag ganska snabbt ifrågasätta den amerikanska utbildningen. För att kort sammanfatta hur deras system fungerar kan jag säga att det först och främst endast är fakta som är relevant. För att få ett A, motsvarande ett svenskt MVG, krävs det att man kommer ihåg nästan all fakta. Inga reflektioner, diskussioner eller slutsatser behövs. Ren och skär fakta. Siktar man på att endast få ett C, motsvarande G, räcker det med att komma ihåg ca 70% av denna fakta. Inte nog med det. Proven är dessutom s.k. multiple choice vilket innebär att man får fyra olika alternativ till varje fråga. Kan man inte svaret har man i alla fall 25% chans att gissa rätt. Eftersom det fungerade så här i alla mina kurser promenerade jag igenom hela skolåret med straight A’s. Jag kommer ihåg hur mycket beröm jag fick och förundran över hur jag kunde vara så smart. Själv skrattade jag bara och undrade hur en amerikan skulle klara sig i Sverige.

Jag var därför väldigt fundersam hur mitt första prov skulle vara på college. Om det skulle hålla samma standard som på ett high school eller om det skulle vara lite mer kritiskt tänkande. Jag blev därför glatt överraskad när mitt prov innehöll rader att skriva på istället för rutor att kryssa i och min lärare sa: There are no right or wrong answers. Only good and bad ones.